Thursday, March 24, 2011

TAKUT KENA MARAH..


Macam biasa saya mula buka kedai pukul '8.30 pagi,setelah buka kedai saya akan buat air minuman sendiri..maklumlah belum ada pembantu..selalu saya minum Higoat.

Kebetulan satu hari bila saya nak buat minuman,seorang pakcik datang dekat dengan saya..sayapun bagi salam kat dia kemudian dia menjawap salam saya lalu dia pun bertanya "buat apa tu jang..?dia panggil saya Jang..saya jawap "saya nak buat air minuman pagi pakcik dah minum ke..?kalau belum saya buatkan sekali tanya saya sambil saya mempelawa..dia menjawap "boleh juga tak pe ke..jawapnya..saya jawap "tak pee ape salahnye.. kemudian saya terus membacuh HIgoat Madu Kurma dua peket dengan higoat biasa satu peket,saya bancuh dengan satu jak kecik.

Kamipun minum berdua sambil tu pakcik Nordin pun bertanya (namenye pakcik Nordin)..
"ujang minum aje ke..?tak de makan ape-ape..?saya menjawap "saya jarang makan pagi pakcik.. dengan minum Higoat InsyaAllah perut saya tahan sampai lepas tengah hari..Oo iya kaa katenya dengan logat Kedahnye saya jawap iyee,kadang-kadang malam saya baru makan.

Setelah habis minum saya menuju tempat saya riper kasut kat situlah saya banyak menghabiskan masa..membaiki kasut orang yang telah rosak.
Kemudian pakci Nordin pun bangun dari tempat duduknya sambil dia berkata "Terimakasih banyak ya ujang..karna belanja pakcik munim pagi ni.." sambil dia tersenyum kepada saya..saya menjawap "ok besok lusa pun boleh minum dengan saya lagi..saya lagi suka kalau pakcik minum kat sini dengan saya, baru saya ada teman..sambil sayapun tersenyum kepada pakcik Nordin yang umurnya dah lebih 80 tahun,tapi nampak macam 50an,tak nampak macam tuapun.

"Ok lah..pakcik nak pergi beli barang sikit dulu kemudian pakcik nak balik" kata pakcik Nordin saya menjawap "o ye ke..mm ook besok datang lagi tau kata saya kepada pakcik Nordin kemudian dia menjawap"InsyaAllah..kalau pakcik ada masa "katanya
"ok assalamualaikum.."katanya sambil berlalu "Waalaikumussalamm.."saya mejawap.

Keesokan harinya betul-betul pakcik Nordin datang kat kedai saya..masa tu saya tengah sibuk sikit kemudian dia dekat dan bertanya kepada saya "Semalam bagi pakcik minum apa..?tanya pakcik Nordin kepada saya..Hati saya berdebar dan jadi takut.."Alamak kenapa dengan pakcik ni..?pikir saya dalam hati.
Kemudian saya bertanya kepada pakcik Nordin,"Kenapa pakcik..?kemudian dia menjawap selepas pakcik minum air yang ujang buat semalam RASA SAKIT DEKAT KAKI pakcik dah hilang..Lega hati saya mendengar jawapan pakcik Nordin,saya ingatkan ada benda yang buruk berlaku.Sambil tersenyum saya menjawap "Oo saya buat susu Higoat Madu dan Kurma la..jawap saya ,kemudian dia berkata"iya ka macam mana ujang buat mesti ada caranya..?ada baca apa-apa ka..? tanya pakcik Nordin.kemudian saya menjawap "macam biasa saya buat..saya cuma bancuh sambiltu saya baca alfatihah dengan selawat nabi.."kata saya kepada pakcik Nordin kemudia dia berkata "oo patut lah macam tu caranya"katanya

Rupanya sebelumni pakcik Nordin selalu mengalami kesakitan pada tapak kakinya,kakinya selalu rasa macam kena cucuk duri..

Begitulah kesahnya pakcik Nordin di kedai saya..
Lain kali kita sambung dengan kesah yang lain pulak..

No comments: